Zen Guitar Songs
TK OO1
Tämän levyn arvioijana on poikkeuksellisesti kaksi kirjoittajaa.
Seppo Lemponen:
Kuulaita sointeja Zen-virityksin
Tomas Karlsson, Kristiinankaupungin Vuoden 2013 taiteilija, on monipuolinen ja toimelias kulttuurivaikuttaja. Koulutukseltaan hän on matematiikan opettaja, mutta hän on viime vuodet työskennellyt tiiviisti musiikin parissa eri instrumenttien kouluttajana, säveltäjänä ja kulttuurintuottajana.
Kitara on hänen pääsoittimensa, ja hänen varhainen kiinnostuksensa olikin aluksi nuorisomusiikki, ja idolit rokin maailmasta. Myöhemmin hän alkoi kuunnella erityisesti kitaristien Pat Methenyn ja John Scofieldin musisointia ja löysi jazzin aarreaitan. Siellä kiinnosti erityisesti aina uutta etsinyt trumpetisti Miles Davis.
Davis on ollut innoittajana myös Karlssonin uutuuslevyn Zen Guitar Songs työstämisessä. Äänityksessä muusikot saivat vain sävellysten luonnokset, joiden pohjalta he muodostivat johtajansa kitarasoolojen innoittamina kiinnostavan sointimaiseman. Kvintettikokoonpanoissa ovat mukana mm. vaasalaiset basisti Stefan “Kilju” Lindblom ja rumpali Stefan Brokvist.
Zen viittaa erääseen itämaiseen filosofiaan, joka on lähellä ajatusta “tartu hetkeen”, nauti elämästäsi nyt vielä kun se on mahdollista. Valoisan ja kuulaan kitaran soinnin perustana on normaalista poikkeava kielten viritys ääniin D ja A. Sävellajina D-duuri heijastaa iloisuutta ja riemullisuutta, ja niitä Karlsson maalaa taitavasti improvisaatioissaan. Levyn 12 kappaleesta hän on luonnostellut useimmat, muina tekijöinä ovat olleet Kenneth Nordman ja Tom Forsman. Zen Guitar Songs-levyn musiikki on hieno lisä rikkaan ja värikkään kitaramusiikin kirjoon.
• • •
Antti Suvanto:
Kitaristi ja säveltäjä Tomas Karlsson tuo uudella CD:llään kuultavaksi mielenkiintoista kitarajazzia ja samalla uudenlaista lähestymistapaa kitaransoittoon yleensä. Hän säveltää itse ja 12 instrumentaalia antaa sävähdyttävän läpileikkauksen hänen monipuolisesta tuotannostaan ja persoonallisesta soittotyylistään. Vetoapua bändin sävellystyöhön tuovat myös Tom Forsman, samoin kitaristi, ja basisti Kenneth Nordman, jolla on lisäksi levyn miksaus ja masterointi vastuullaan. Ajoin kuulakasta Pat Metheny -soundia vahvasti lähestyvä kitarasointi soi kauniisti ja selkeästi, jos kohta Tomas Karlssonin sähkökitara ärähtää tarvittaessa lujastikin.
Kitara on keskeisessä positiossa soolosoittimena, mutta toisaalta Karlsson ohjaa toimintaa paljon bändin kautta – bändiklangi ja yhtyeen sointiväritys ovat tarkkaan harkittuja. Kappaleet ovat osin teemapohjaisia improvisatorisia sävellyksiä, joiden sointuprogressiot ovat melodisia, seesteisiä ja yllättäviä käänteissään. Musiikki on eloisaa, vivahteikasta ja tyylillisesti sangen moniväristä; mietiskeleviä balladeja, funkia, afrojazzia ja yksinpä tangokin löytyy.
Levyn avaava Blue Tango on varmaankin tehty ajatellen juuri suomalaisyleisöä ja suurta rakkauttamme tangoon. Vapaasti tangopoljennolle rakentuva kappale on kaihoisaa ja haikeata, kuten aidon tangon kuuluukin – sinisen tangon eritoten. Tästä kuitenkin puuttuu Suomi-tangon tekstejä leimaava itsesääli tai sillä ironisointi.
Tempokin on enimmäkseen rauhallinen ja maltillinen, ehkä hieman samaan tyyliin kuin laulaja Saden musiikissa. Kahden kitaran vuoropuhelut ovat nautinnollisia. Melodisia Metheny-vaikutteita ehkä voimakkaimmin ilmentävät Summer Pursuits ja Lighthouse. Mainiosti post rock-henkeen soinnahtaa Our Man in Sweden, funk-dimensiota taas lähestyy parhaiten Gimme a Break.
Raskaammalla otteella soivat Gung Ho ja The Mssng Link – vähän kuin Kirk Hammett olisi tupsahtanut jazzbändin keikalle. Dramaattisesti levyn rauhallisesta yleisilmeestä poikkeavan heavy-soundin primus motorina jälkimmäisellä raidalla on loistavasti vongutteleva Tobias Hurwitz. Kantriparodialta tai TV-sarjan musiikilta kuulostava, kepeä välinumero Tilda on tyylillisesti hiukan outo lintu tässä seurassa. Without Words päättää levyn pohtivasti; soundi on kuulakka ja seesteinen, ajoin se lähestyy jo twang-kitaraa.
Bändi soittaa täsmällisesti ja pitää mielenkiintoa yllä pitkäkestoisissa ja rauhallisella tempolla kulkevissa kehittelyjaksoissakin. Myös sävellykset ovat kiinnostavia ja purkuratkaisut kekseliäitä. Tomas kuitenkin tekee kitarasta aivan uudenlaisen soittimen zen-filosofiakonseptinsa avulla, jolle Zen Guitar Songs -levy on omistettu.
Ajatussuuntauksena zen-buddhalaisuus on mahayana-buddhalaisuuden suuntaus, johon on yhdistelty myös joitakin taolaisia ajatuksia. Zen jakaantuu koulukuntiin, joista suurimmat ovat Rinzai ja Sōtō. Sen perustajana pidetään Bodhidharmaa. Zen painottaa keskittymistä olemassaoloon tässä hetkessä, juuri nyt; koko kaikkeus on mielen ilmentymä, ja tarkoituksena on ymmärtää tämä saavuttamalla valaistuminen (satori). Sen voi saavuttaa, kun kykenee irtautumaan arkisista murheista, ”hylkäämään valikoivan mielensä”.
”Beginner’s Mind”, vasta-alkajan mieli, on myös musiikkisovelluksen tavoite ja samalla lähtökohta. Zen-kitaralla on oma virityksessä, eikä sitä pysty soittamaan samalla tavalla kuin standardi-virityksessä (e-a-d-g-h-e). Tästä johtuen sävellyksistä syntyy uudentyyppistä musiikkia – hyvällä tavalla erilaista.
Eräänlainen guitar mentor ja henkinen oppi-isä Tomakselle on ollut japanilainen Philip Toshio, joka Zen Guitar -kirjan lisäksi on yhdessä Tobias Hurwitzin kanssa kirjoittanut kirjan The Book of Six Strings: The Six-Fold Path of Zen Guitar. Jälkimmäisestä teoksesta löytyy Sudon säveltämä One Sound One Song, joka koostuu kahdestatoista eri teemasta.
Tomas kertoo löytäneensä zen-kitaran 2006, kiinnostuttuaan filosofiasta. Zen Guitar Songs albumin -biiseistä suurin osa on syntynyt juuri zen-kitaravirityksessä ja viritys onkin merkittävä osa levyn soundia.
– Ihastuin heti soundiin ja ryhdyin säveltämään biisejä zen-kitaravirityksessä. Koska olin tehnyt jo yli 30 vuoden aikana satoja biisejä, uudet ideat olivat tervetulleita, Tomas kertoo.
Kristiinankaupungista operoiva Karsson on monipuolinen musiikin ammattilainen, säveltää ja soittaa mm. teatterille ja TV:lle, antaa soitonopetusta jne. Zen-kitara workshoppeja on jo pidetty meilläkin, ja ne ovat saaneet innostuneen vastaanoton. Lisää zen-kitarasta löytyy tästä: www.tomaskarlsson.com.
Zen-konsepti on niin innostava lähestymistapa jazziin, että Tomasin näkemyksiä on ehdottomasti tutkittava lähemmin, mutta sitä ennen, keskittykäämme tähän erinomaiseen zen-kitaran ylistyslauluun.
Tomas Karlsson, guitars; Tom Forsman, guitars, melodica; Kenneth Nordman, electric bass, guitars; Stefan “Kilju” Lindblom, electric bass, guitar; Stefan Brokvist, drums; Oskar Nilsson, drums; Tobias Hurwitz, guitar
01. Blue Tango (Tomas Karlsson) 5:05
02. Summer Pursuits (Tomas Karlsson) 5:14
03. Our Man in Sweden (Kenneth Nordman) 3:48
04. Lighthouse (Tomas Karlsson) 5:04
05. Sensei & Unsui (Tomas Karlsson)3:22
06. One Man One Song Part II (Tomas Karlsson, Tom Forsman) 4:17
07. Gung Ho (Kenneth Nordman) 5:41
08. Tilda (Kenneth Nordman) 5:14
09. Wood Anemone (Tomas Karlsson) 3:59
10. Gimme a Break (Tomas Karlsson) 4:46
11. The Missing Link (Tomas Karlsson) 3:04
12. Without Words (Tomas Karlsson) 6:07
Recorded in Kristiinankaupunki and Vaasa Summer 2012- Spring 2015
Mixed and mastered by Kenneth Nordman