Looperville
Onwire ONW001 1127519
Onwire -yhtiö keskittyy erityisesti uudenajan kokeilevan, ennakkoluulottoman ja improvisointiin perustuvan musiikin esille tuomiseen. Pyrkimyksenä on tuottaa ja auttaa eteenpäin soittajia, joilla on omaperäisyyttä. Yksi tavoitteista on myös tuottaa vuosittain ainakin yksi festivaaleilla esiintyneen italialaisen artistin äänite. Yhtiö sanoo keskittyvänsä musiikkiin, jossa on tunnetta ja runollisuutta sekä nyt tässä hetkessä tapahtuvaa visuaalisuutta musiikin luomisessa.
Tässä mielessä italialainen kitaristi Walter Beltrami tuntuisi soveltuvan luontevasti tämän musiikillisen ajatusmaailman karsinaan. Näin voisi kuvitella vuoden 2015 maaliskuussa ilmestyneen Looperville -albumin kuuntelun perusteella. Näistä argumenteista toteutuu ainakin improvisoitu esittäminen ja omaperäisyys, sillä soololevyn 13 kappaleesta 10 on luotu täysin improvisoidusti äänitystilanteessa. Levyltä huokuu voimakas sähköinen tunnelma ja oman soiton kierrättäminen monipuolistaa ja tekee kokonaissoundin miellyttäväksi kuuntelukokemukseksi.
Looperville on Beltramin luoma kuvitteellinen kaupunki, mikä on kuin integroitu kiehuva pata monikulttuurista vaikutteita sisältävä ja värikäs kokonaispaketti. Samalla tavalla hänen kitaran käsittely ja erilaiset soundien kehittelytavoista ja yhdistelmistä voi löytää aineksia monesta musiikillisesta suuntauksesta.
Beltramin soittoa voisi kutsua yhden miehen orkesteriksi, sillä kitaran ohella hän käyttää omaa ääntään, erilaisia lyömäsoittimia ja äänileluja esityksissään kuten tälläkin levyllä käy ilmi. Suoranaisena jazzina hänen musiikkiaan en kuitenkaan rehellisesti ajatellen voi täysin pitää. Siitä kehkeytyy enemmänkin jonkinlainen indie-rokin, elektronisen musiikin ja bluesin keskeinen yhdistelmä. Vahvan energinen ja liekehtivän sähköinen ilmapiiri aloituskappaleessa Let’s get straight to the point vahvistaa heti tällaisen vaikutelman ja Disturbing thought lisää erittäin voimakkaalla sähköisellä looppauksella ja aggressiivisella poltteella saman vaikutelman syvyyttä.
Toisaalta tällä kertaa tuntuu siltä, että sävelletyt kappaleet Super8, What will be ja Farewell syventävät ja vahvistavat jazzvaikutelmaa selvästi enemmän kuin improvisoidut kappaleet. Näissä kappaleissa Beltramin soitto etenee osin hyvin hitaalla tempolla, keskittyneesti, ikään kuin tutkien omaa itseään, soiton syntyessä ajatuksella jostain sisäisestä syvyydestä. Tähän samaan sarjaan voisi luokitella myös Ribot Robot, missä on vaikuttavaa äänien monenkirjavaa taiteellista vaihtelua.
Loopervillen sisältö on tuoretta, osin hyvinkin melodista ja monenkirjavaa musiikillista antia. Sen luovuus ja ennalta arvaamattomuus miellyttää. Mielenkiintoa herättää välillä vähän rankkakin panostus sähköiseen toistoon, mistä löytyy vahvoja ja vaihtelevia elementtejä. Sähköinen tuotos ei kuitenkaan synny yksioikoisesti vain voimaa lisäämällä. Levy on omanlaisensa kokonaisuus, josta kehittyy viihdyttävä kokonaispaketti. Se ei kaikesta huolimatta varmasti kuulu puhtaasti jazziin suuntautuneen kuulijan ensimmäisiin hankintoihin. (JKi)
Walter Beltrami: kitarat, looppaukset, ääni, lyömäsoittimet, elektroniikka, huuto, leikkimegafoni
Äänitys, miksaus ja masterointi: Piero Villa, Rumore Bianco. Kannen piirrokset: Sara Cornali. Kannen suunnittelu: Massimiliano Sorrentini. Tuotanto: Walter Peltrami ja Onwire Records. Julkaistu maaliskuussa 2015.
- Let’s get straight to the point 3:21
- Super8 4:34
- Sara’s dream 4:09
- Disturbing thought 4:03
- What will be 4:09
- Slightly unbalanced 4:01
- Tweed dance 1:51
- The one and only 6:22
- El barrio 3:21
- Farewell 1:47
- Indian man in Sardinia 4:02
- Ribot robot 4:14
- Back to Lund 3:43
Super8, What will be ja Farewell -kappaleita lukuunottamatta muut 10 kappaletta ovat improvisoidusti esitettyjä äänitystilanteessa.