Koska sotien jälkeisenä aikana jazz oli suosittua nuoriso- ja tanssimusiikkia, kirjoittaja on peräti neljässä alaotsikossa painottanut sitä: “jazz-vaikutteinen sovitettu tanssimusiikki”, “progressiivinen tanssimusiikki”, “eurooppalainen tanssimusiikki” ja “suomalainen tanssimusiikki”. Omat kappaleensa ovat saaneet “jazzin alkumuodot”, “jazz”, “blueslaulu ja boogie-woogie”, “swing”, “Duke Ellington” sekä “bebop”.
{youtube}PaKH33E7zJM{/youtube}
Yllä yksi esimerkki Olli Hämeen levyesittelyistä kategoriasta Swing:
Count Basie Kansas City Seven
Lester Young – Tenor Sax, Buck Clayton – Trumpet, Dicky Wells – Trombone, Count Basie – Piano, Freddie Green – Guitar, Walter Page – Bass, Jo Jones -Drums
Recorded: New York, N.Y. September 5,1939
Häme esittelee yli seitsemänkymmentä vaha-tai savikiekkoa (“näkkileipää”), joiden kummallekin puolelle mahtui musiikkia kolmisen minuuttia. Kirjoittajalla on ollut käytössään yllättävän paljon levyjä aikana, jolloin niiden hankinnassa oli monenlaisia ongelmia. Nyt yli kuusikymmentä vuotta myöhemmin voi todeta, että hänellä oli taito löytää ja esitellä varsin edustavia levyjä jazzin ensimmäiseltä puolelta vuosisadalta.
{youtube}wF1uxC93WlY{/youtube}
Tässä toinen esimerkki Olli Hämeen levyesittelyistä nyt kategoriasta Bebop:
Charlie Parker Quartet
Charlie Parker – alto sax, Erroll Garner – piano, Red Callender -bass, Harold West – drums
Recorded 19.2.1947
Olli Häme tuli harrastajille tutuksi myös nimimerkistään O.H., jonka asiallisia ja valaisevia lehtiarvosteluja oli kiintoisa lukea. Rytmin Voittokulun nykylukijaa hämmästyttävät kirjoittajan selkeä kuva levyistään ja tapa eritellä niitä osuvasti ja nykykäsitystenkin mukaisesti.
Löysin kokoelmastani pianisti Teddy Wilsonin kvartetin 1937 äänittämän “Just A Mood” eli “Blue Mood”-tallenteen, trumpetistina Harry James, ksylofonistina Red Norvo ja basistina John Simmons. Alunperin se oli yli kuusiminuuttinen esitys, joka täytti koko Parlophone-yhtiön vahakiekon nimellä “Blue Mood I & II”.
{youtube}Jr5TSEUNMR4{/youtube}
Häme kirjoittaa siitä: “Rauhallista ja intelligenttiä bluesia sellaisten muusikkojen soittamana, jotka todella hallitsevat soittimensa ja joille tekniikka on tässä levyssä esiintyvissä sooloissa vain välikappale – ei päämäärä. Jokainen sävel on improvisoitu.” Upeasti kiteytetty!
Hämeen pioneeriteoksen antia ovat myös mm luvut jazzin historiasta, tanssimusiikin kehitysvaiheista Suomessa ja käytännön tason teoriaosiot soinnuista, sointumerkeistä ja sovittamisesta tanssiorkesterille.
Valitettavasti Rytmin Voittokulkua on enää vaikea löytää, ja sillä olisikin paikkansa näköispainoksena myös nykyharrastajien kokoelmassa.