Hänen levytuotannossaan se myös kuuluu. Esimerkiksi viimeistä edellisellä albumillaan The South of Everywhere (2007) yhtenä raitana on “Stella by starlight” hänen omien sävellystensä lisäksi. Uusin Night songs (2009) sisältää pelkästään tuttuja ikivihreitä.
Jyväskylässä joitain vuosia sitten minulle entuudestaan tuntematon nuori mies pyysi kopioitavakseen esittelemääni Louis Armstrongin kornettisoolon nuottikuvaa vuoden 1928 äänitteestä “West End blues” (1928). Nyt tiedän ja tunnen hänet: trumpetisti Kalevi Louhivuori. Samoihin aikoihin pianisti Seppo Hovi kysyi eräässä seurassa, kuka oli muiden mielestä ensimmäinen jazzmodernisti. Erilaisten ehdotusten jälkeen hän itse tarjosi nimen Bix Beiderbecke, 1920-luvun kornetisti ja pianisti. Hovi myös perusteli omaa valintaansa ja kehotti kuuntelemaan Bixin säveltämää ja soittamaa pianosoolosävellystä “In a mist” (1927).
Louis Armstrong & His Hot Five – West End Blues (1928)
Louis Armstrong, t,v / Fred Robinson, tb / Jimmy Strong, cl, ts / Earl Hines, p, v / Mancy Cara, bj / Zutty Singleton, d. Chicago, June 28, 1928.
{youtube}NmmFKu4FEbc{/youtube}
Bix Beiderbecke – In A Mist (1927)
Bix Beiderbecke, Piano solo. New York, September 9, 1927.
{youtube}vYzT6MVeHZA{/youtube}
Jazzpäivillä Kajaanissa 1979 oli yhtenä kotimaisista esiintyjistä Eero Koivistoinen yhtyeineen.”Koippa” soitti jytäkkää Coltrane-vaikutteista ja kompromissitonta jazzia. Hänelle kerrottiin konsertin tauolla, että oli kulunut lähes päivälleen 40 vuotta, kun “tenorisaksofonin isä” Coleman Hawkins levytti “Body and soulin”. Kuten tiedätään, sillä tulkinnalla “Hawk” osoitti olevansa paitsi instrumenttinsa kuningas myös jazzin suunnan tärkeä kehittäjä. Tauon päätyttyä Eero kuulutti esittävänsä kunnianosoituksena Hawkinsille näkemyksensä sävellyksestä. Sitten hän hämmästytti kuuntelijat upealla ja sävykkäällä soitollaan, jossa oli yhtymäkohtia alkuperäiseen mestariteokseen.
Coleman Hawkins – Body & Soul
{youtube}0Q7J4PgrRsY{/youtube}
Marraskuussa 1961 saksofonisti John Coltrane konsertoi Helsingissä Kulttuuritalossa. Edesmennyt kitaristi Herbert “Häkä” Katz kertoi olleensa silloin Coltranen opas ja tulkki. Kun hän oli mennyt tapaamaan vierasta tämän hotelliin, hän yllättyi havaitessaan “Tranella” olevan matkatavaroissaan myös kitara ja sopraanosaksofoni. Coltrane oli tunnetusti ahkera harjoittelija, ja kitaralla hän sanoi tutkivansa sointuja ja asteikkoja. Lyhyt jammaushetkikin kuulemma pidettiin, ja tenoristi mainitsi aloittaneensa sopraanon soittamisen paria vuotta aikaisemmin. Hänen esikuviaan olivat Johnny Hodges ja Sidney Bechet, mutta hän oli etsimässä vieläkin varhaisempia sopraanosaksofoniäänitteitä: “I’m getting back to the roots.”
Laila Kinnunen: Laila´s Theme (Old House Jazz Club 1961)
Laila Kinnunen,voc&ac g Herbert Katz,g Jaakko Salo,pno Esa Pethman,ts Erkki Valaste,drs Esko Pajamies,trp Erkki Seppä,b
{youtube}mhbHsMtflVo{/youtube}