Sen säveltäjä oli myös trumpetisti, mm. Paul Whitemanin ja Benny Goodmanin orkestereissa soittanut Manny Klein (1908-1994) ja se soi takavuosikymmeninä usein radiolähetyksissämme.
Lauri Ojala, joka oli peräti 32 vuotta Helsingin kaupunginorkesterin trumpettien äänenjohtaja, pääsi 1947 jaetulle ensimmäiselle sijalle Geneven kansainvälisessä musiikkikilpailussa soittimensa sarjassa ja voitti 1950 erään yhdysvaltalaisen televisioyhtiön trumpettikilpailun. Virtuoosikappaleessa “Tiikerifantasia” Ojalan soittamat svengaavat jazzilliset kahdeksan tahtia osoittavat Kaustisen “maailmanmestarin” monipuolisuuden. Sitä kuvaavat myös mm. opetustyö Sibelius-Akatemiassa (39 vuotta), toiminta kapellimestarina sekä keikkailu ravintola- ja tanssimuusikkona (mm. Olavi Virran Rainbow-orkesteri).
Kaustisen syysidylliä ihaillessani Kansantaiteenkeskuksen edessä tapasin lehtimiehenä ja kansanmusiikin tutkijana tunnetun klassisen jazzin diggarin ja klaneettaa puhaltaneen Simo Westerholmin. Hän oli koostamassa 1995 ilmestynyttä kahdentoista äänitteen levyä “Lauri Ojala – vuodet 1951-57” (MAUNO-CD 45) ja laati siihen 5-sivuisen esittelyn trumpetistista. Yksi urista on “Tiikerifantasia”. Simo on nyt eläkkeellä, mutta toivottavasti ja todennäköisesti hän vaikuttaa edelleen ainakin “harmaana eminenssinä” kansanmusiikin saralla.
Kansanmusiikin vaikutuksesta jazziin ovat äskettäin tuoneet uusia tai lisänäkökulmia brittikirjoittajat John Chadwick muistelmissaan “Snapshot – A Reporter’s Life” ja Mark Gilbert Jazz Journal-lehden (May 2010) esseessään “Django Reinhardt – Journey to Jazz”. Edellisen mukaan surulliset tapahtumat kuten orjakauppa ja natsien juutalaisvainot olivat merkittäviä tekijöitä meille tärkeän ja viihdyttävän musiikin, jazzin, synnylle ja kehitykselle. “Every cloud has a silver lining” (“Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin”). Gilbert puolestaan valaisee Djangon soittotyyliä muovaavia muitakin kuin romanimusiikin vaikutteita (mm. säveltäjät J.S.Bach ja Ravel sekä pohjoisafrikkalainen musiikki). – Louis Armstrong, joka 1952 Helsingin konserttinsa jälkeen ohjasti vossikkaa hotellinsa suuntaan (näköhavainnot: pasunisti Klaus Salmi ja tenoristi Seppo Rannikko), on määritellyt musiikkia toteamalla: “All music’s gotta be ‘folk’ music: I ain’t never heard no horse sing a song.”
Louis Armstrong “Tiger Rag” 1932
{youtube}3TGSYmYVYdg{/youtube}