Vilnan ja Kaunasin suosion varjossa elävä Liettuan kolmanneksi suurin kaupunki
elää tähän hiljaiseloaan. 20 miljoonaa tonnia tavaraa vuosittain merkitsee sitä, että satamassa toki kolisee, mutta turistit eivät ole vielä kaduilla. Rantakohteina suositut Nerginga ja Palanga ovat lähellä, ja ne tuovat vuosittain valtaisan määrän kesäturisteja kaupunkiin.
Jazz Voices -laulukilpailu herättelee kaupungin kevääseen sirkuttelullaan.
Jazz Voices -jazzlaulukilpailu Liettuan Klaipedassa on tullut kymmenen vuoden ikään. Se alkoi laulupedagogi Stepas Januškan ajatuksesta kilpailuttaa omia oppilaitaan keskenään.
– Ensimmäiseen kilpailuun klubilla osallistui seitsemän laulajaa. Se oli vähän niinkuin vitsi. He olivat kaikki omia oppilaitani, Januška sanoo.
Intrumentalisteille oli omat kilpailussa. Januška halusi antaa myös laulajille samat mahdollisuudet kilpailla.
– Aluksi mietittiin mennäänkö toisen kaupunkiin, esimerkiksi Vilnaan. Pidimme kilpailun joka vuosi ja kilpailu alkoi kasvaa. Kävimme Latviassa ja siitä alkoi kansainvälinen yhteistyö ja nyt olemme tässä.
Parhaimmillaan kilpailussa oli peräti 30 laulajaa Liettuasta.
– Nykyisin, kuten tänä vuonna, liettualaiset karsivat omassa kilpailussaan ja siitä muodostuu ikäänkuin oma Liettua Team varsinaiseen kansainväliseen kilpailuun. Tänä vuonna meillä oli kansallisessa kilpailussa 20 laulajaa.
Nyt Januška on kilpailun kiireinen johtaja. Jazz Voices tuo 18 kaunista naista ja kaksi komeaa nuorta miestä tekemään itsestään tasonmittauksen. Tuomaristossa istuu kansainvälisten yhteistyökilpailujen johtajat ja joukko jazzin ammattilaisia. Stepas Januškan (Jazz Voices), Osku Rajalan (Lady Summertime), Toivon Untin (Nämmen Nuorten jazzartistien kilpailu) ja Maris Briežkalnsin (Sony Jazz Stage) yhteistyön kautta luotiin Eurooppaan vajaassa kymmenessä vuodessa toimiva yhteistyöverkosto ja neljä upeaa kilpailua. Turkkilainen kitaristi Önder Focan tuli tukemaan tätä toimintaa oman Nardis Jazz Clubin kautta. Venäjä liittyi yhteistyökuvioon pianisti Sergei Sokolovin kautta.
– Yhteistyö on tärkeää. Se on ollut mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia keskenämme. Tärkein asia on se, että tämä yhteistyö muutti koko ideaamme, sanoo Januška.
Me voimme kutsua mukaan nuoria lahjakkaita laulajia tapaamaan toisiaan ja saamaan vaikutteita. Se on paljon enemmän kuin ne 15 kappaletta, jotka olet saanut opettajaltasi, Januska sanoo.
Hän haluaa, että traditio jatkuu.
Olen tyytyväinen, mitä meillä on. Meidän tasomme pitää pysyä korkeana. Se on meidän tavoitteemme, koska kilpailua ei voi enää kasvattaa. 15 maata mahtuu mukaan, mutta ei enempää. Harjoitusaika ei riitä isommalle joukolle.
Kehitysajatuksia on tuomariston suhtee. Tuomaristoon voisi ottaa enemmän laulun ammattilaisia.
– Voisimme sitä kautta hyödyntää heitä ja pitää workshopeja ja koulutustilaisuuksia. Meillä on nyt kuusi eri konserttia, jotka nekin tukevat samaa asiaa.
Suomen Lady Summertime on nyt tauolla. Tämä merkitsee sitä, että Klaipedan kilpailu nyt Euroopan suurin ja kaunein. Sillä on merkitystä jopa maailmanlaajuisesti, kuten Pori Jazzin Jyrki Kangas totesi Jazz Voices-kilpailun 10-vuotisjuhlissa.
Suomalaisittain voi olla ylpeä tehdystä työstä Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.
Nyt Jazz Voices on päässyt siihen missä me olimme pitkään. Vaikka Lady Summertime -kilpailua ei voida nyt järjestää, olen tyytyväinen, että olemme pystyneet paljon antamaan tälle kilpailulle ja muillekin kilpailuille. Olemme olleet hyvä esimerkkii ja muut ovat oppineet vuosien saatossa, sanoo Osku Rajala.
Ja olen tyytyväinen siihen, että tämä ruletti pyörii edelleen. Laulukilpailut elävät täällä ja Tallinnassa, Rajala lisää.
Myös toinen laulajien takavuosien suurkatselmus, Sony Jazz Stage, palaa kalenteriin – tosin eri nimellä.
Suunnitelmamme on järjestää kansallinen kilpailu ehkä jo tänä vuonna. Kokoamme kaikki vuoden 2014 kilpailuun, joka on kansainvälinen, kuten aikaisemmin. Se vaatii paljon työtä meiltä, sanoo Sony Jazz Stagen nokkamies, rumpali Maris Briežkalns.